Rahasia Khusyuk Dalam Sembahyang

Blog Kang Robby - Ada sebuah cerita menarik tentang seorang ahli ibadah yang bernama Isam bin Yusuf, Isam bin Yusuf termasuk orang yang wara...


Blog Kang Robby - Ada sebuah cerita menarik tentang seorang ahli ibadah yang bernama Isam bin Yusuf, Isam bin Yusuf termasuk orang yang wara dan sangat menjaga ibadahnya, sehingga dia sangat khawatir jika solatnya tidak khusyuk dan berusaha untuk mencari tips agar solat semakin hari semakin baik. Sampailah beliau bertemu dengan orang alim yang bernama Hatim Al-Isam dan bertanya : "Wahai Aba Abdurrahman, bagaimanakah caranya tuan solat?"


Hatim berkata : "Apabila masuk waktu solat aku berwudhu' zahir dan batin." Isam bertanya, "Bagaimana wudhu' zahir dan batin itu?"
Lantas Hatim berkata, "Wudhu' zahir sebagaimana biasa, iaitu membasuh semua anggota wudhu' dengan air. Sementara wudhu' batin ialah membasuh anggota dengan tujuh perkara :


1. Bertaubat Sungguh-Sungguh
2. Menyesali Segala dosa yang dilakukan
3. Tidak tergila-gilakan dunia
4. Tidak mencari / mengharap pujian orang (riya')
5. Tinggalkan sifat berbangga
6. Tinggalkan sifat khianat dan menipu
7. Meninggalkan sifat dengki

Setelah menjelaskan tujuh perkara itu hatim pun berkata, "Kemudian aku pergi ke masjid, aku kemaskan semua anggotaku dan menghadap kiblat. Aku berdiri dengan penuh kewaspadaan dan aku bayangkan Allah ada di hadapanku, syurga di sebelah kananku, neraka di sebelah kiriku, malaikat maut berada di belakangku, dan aku bayangkan pula bahawa aku seolah-olah berdiri di atas titian 'Sirratul Mustaqim' dan aku menganggap bahawa solatku kali ini adalah solat terakhirku, kemudian aku berniat dan bertakbir dengan baik.
Setiap bacaan dan doa dalam solat kufaham maknanya, kemudian aku ruku' dan sujud dengan tawadhu', aku bertasyahhud dengan penuh pengharapan dan aku memberi salam dengan ikhlas. Beginilah aku bersolat selama 30 tahun."
Apabila Isam mendengar, menangislah dia kerana membayangkan ibadahnya yang kurang baik bila dibandingkan dengan Hatim.

COMMENTS

BLOGGER: 9
Loading...
Nama

Akhlak Islam Artikel Hikmah Artikel Islami Menarik Cerita Renungan Inspiratif Contact ME Exchange Dofollow Links Falsafah Kehidupan Filosofi Kang Robby Ideologi Keberagaman Kajian Islam Modern Kang Robby Kata Mutiara Islam Kata-Kata Hikmah Kitab Klasik Pengembangan Diri Puisi Cinta Terbaru Puisi Inspiratif Puisi Islami Inspiratif Puisi Religi Ulama Klasik
false
ltr
item
Blog Kang Robby: Rahasia Khusyuk Dalam Sembahyang
Rahasia Khusyuk Dalam Sembahyang
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjnljlzwUXHs1LqT6hjVIBjzeVkwMAZGsTiFhp05eN6lc03mcRsF8mEGbybZcNP1SkTIPV8lsXOZB0XWv7wgdFClTagFzVFwqAMgdE84QIsN1Fry66hX8btslvcu1ModHX6L360SWrLIYA/s200/2474970503_c6ffc856e1_o.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjnljlzwUXHs1LqT6hjVIBjzeVkwMAZGsTiFhp05eN6lc03mcRsF8mEGbybZcNP1SkTIPV8lsXOZB0XWv7wgdFClTagFzVFwqAMgdE84QIsN1Fry66hX8btslvcu1ModHX6L360SWrLIYA/s72-c/2474970503_c6ffc856e1_o.jpg
Blog Kang Robby
http://robbie-alca.blogspot.com/2009/12/rahasia-khusyuk-dalam-sembahyang.html
http://robbie-alca.blogspot.com/
http://robbie-alca.blogspot.com/
http://robbie-alca.blogspot.com/2009/12/rahasia-khusyuk-dalam-sembahyang.html
true
3328551387479627982
UTF-8
Not found any posts VIEW ALL Readmore Reply Cancel reply Delete By Home PAGES POSTS View All RECOMMENDED FOR YOU LABEL ARCHIVE SEARCH ALL POSTS Not found any post match with your request Back Home Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy